onsdag 2 december 2015

Vinterstängt

Niklassons maskin och cykel har vinterstängt. Det står en lapp på dörren. 
Vinterstängt
(H)julen står för dörren
Han har ställt fyra blankslitna däck, låsta med en kedja med hänglås framför porten. Jag rycker på axlarna och låter cykeln ligga kvar i bakluckan. Niklasson brukar fixa mina punkteringar. Han är väl tillbaks om en liten vecka. Det slår mig att jag inte vet hur Niklasson ser ut. Om jag mötte honom på stan skulle jag inte känna igen hans ansikte. Jag minns bara hans oljiga fingrar och luddiga underarmar. Han berättar vad han gjort med min cykel och jag böjer mig fram och lyssnar. Skummet har frusit i ån. En gröngöling studsar fram över gräsmattan. Jag går ut på bron och hoppas se en strömstare. Det är väl därför jag åker ut till Niklasson med cyklarna. För att få se fåglarna. 

3 kommentarer: