fredag 18 december 2015

Text till bild

Runt bordet sitter tolv personer i varierande stadier av knubbighet. Marie-Louise har spänt upp ett partytält i trädgården och personalen på avdelningen Lönnen har planeringsmöte i hennes trädgård. Framför varje person står ett rågat fat med bakverk. Här finns vaniljhjärtan, mazarinkaka i långpannan, kärleksmums, bondkakor, finska pinnar och en kladdkaka som till och med är glutenfri.

I morse när jag vaknade hade jag så kraftig huvudvärk att jag funderade på att sjukskriva mig. Kaffebjudningar ger mig en känsla av overklighet. Det trugas och nekas och äts och jag har aldrig förstått de sociala koderna kring kakor. När ska jag säga nej och när ska jag tacka ja? Sten-Erik sitter mittemot mig. Han har limegrön pike-skjorta och försommarsolen har brynt hans armar chockrosa.
-Marie-Louise har verkligen bullat upp, säger jag och känner hur ihålig min röst låter.



4 kommentarer:

  1. Varierande stadier av knubbighet :) Ja dessa kaffekalas...

    SvaraRadera
  2. Kakkoder lär man sig inte i ett nafs!

    SvaraRadera
  3. .... precis när jag skulle hugga in på kladdkakan ..... "tom glutenfri" ....
    din text påminner mig om när jag som barn följde med min faster på symöten i bygden runt Linneryd ... vilken upplevelse :)

    SvaraRadera