fredag 13 december 2013

Lapp

  1. Googla igenom hela internet på jakt efter ett recept
  2. Fundera på om du överhuvudtaget ska baka just den sorten
  3. Inse att receptet inte verkar finnas på internet
  4. Ta fram den flottiga lådan med receptlappar
  5. Bläddra förbi absurditeter som "Jannnes mormors julkorv", Pepparkakshjärtan med lagom mycket mjöl och en gratäng som uppenbarligen innehåller allt, köttfärs, potatischips, fett, kolhydrater och E-nummer (när, när jag ens på idén att jag skulle vilja laga den?)
  6. Hitta receptet och inse att kakan  inte alls heter Sockerkringlor, Smålandskringlor eller ens Kringlor. Sockerringar heter den. I ingressen står det t om en typisk västgötakaka. Det ante mig. En smålänning skulle aldrig komma på att blanda vetemjöl och grädde på det sättet. Sockerringar från Västergötland. Jag svär på att de smälter i munnen, men ska jag baka dem? Räcker det inte med...?
  7. Den som söker har finnar. http://www.hittarecept.se/r/sockerringar-11844620.html Kakan smakar utkylda finrum, tunna kaffekoppar och hemkokt saft.
  8. Även den nämnda julkorven kan hittas med hjälp av Google. 

5 kommentarer:

  1. Haha, vilken söt (i dubbel bemärkelse) liten miniskrift.

    Min mamma letade en gång ihjäl sig efter en citronmarängpaj i en av sina amerikanska kokböcker. Hon hittade den varken under Lemon eller Meringue... den visade sig sedan stå i receptregistret under Heavenly. Heavenly Lemon Meringue Pie.

    SvaraRadera
  2. Ha ha både häftigt och suveränt!!
    :D
    En app.

    SvaraRadera
  3. "(när, när jag ens på idén att jag skulle vilja laga den?)" Hahahaha! Bra skrivet :-)

    SvaraRadera