måndag 26 oktober 2015

Ta med

Jag har läst ett nummer av Femina från våren 1965. Det är ofrånkomligt att ta med ett och annat från en sådan gulnad och lätt frasig läsupplevelse. E nsynsvag och rundnätt Yngve Gamlin har lärt mig gräla. Ett gräl är en uppfriskande familjeangelägenhet, som även ska omfatta familjens barn. Alla ska vara med. De vuxna ska inte smyga omkring och väsa i hörnen av återhållen ilska, utan allt ska fram.

Jag har lärt mig laga tisdagsmiddag. Stek djupfrysta hamburgare. När den ena sidan är färdig ska man vända hamburgaren och lägga en skiva ost på den stekta sidan. Osten smälter och ger hamburgaren en piffig smak. Till hamburgaren serverar man snabbmakaroner. Försöker föreställa mig en hamburgare i en veckotidning från 2015. Förmodligen mal man färsen själv av ekologisk högrev och man har en personlig relation både till bonden med gårdsbutik och den döda kon. Osten har man själv ystat eller köpt på ett avsides beläget mejeri (tre kilometer från närmaste bilväg) med begränsad produktion. Köksrenoveringen har kostat 250.000 och stekpannans provinens ska vi inte tala om.

Den som vill bli slank börja varje måltid med att dricka citronjuice. Citronjuicen tar bort aptiten för socker- och stärkelsehaltig föda och på så vis blir man slank utan att anstränga sig och den slanka kroppen klär man i en hemsydd Chaneldräkt eller en blommig klänning (tillklippt, bara att sy). När damerna dammsög hade de givetvis högklackade skor på fötterna.

5 kommentarer:

  1. "Väsa i hörnen"? Haha, bra uttryckt. Kul skrivet alltihop!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt. Jag försöker ibland hitta levnadsråd i ännu äldre tidningar, har en förkärlek för Husmodern från 1920-talet. De har, om inte annat, väldigt roliga stickbeskrivningar och recept för lanthushåll.

    SvaraRadera
  3. Man satt nog vid kons dödsbädd.

    SvaraRadera