måndag 12 oktober 2015

Ord på B

Bob Hund är ett band som jag aldrig följt och därmed har begränsade kunskaper om. De verkar efter devisen "billiga lösningar" till varje pris. Härom året bad de om virkade lappar till sin backdrop, dvs det draperi som hänger i scenens bakkant. Lapparna skulle vara virkade i återbruksmaterial och vara bruna, beige eller blå och skickas in till Textilmuseet i Borås.

Jag virkade en mormorsruta av något beige garn jag hade liggande och avslutade med en blå rand för att rutan skulle få rätt mått, 30*30 cm. Det virkade byltades ihop och jag betalade för frimärken och skickade i väg bidraget, utan att tänka vidare på det. Dagens puff fick mig att tänka på ordet back-drop och jag googlade för att se om jag kunde hitta något om Bob Hunds virkade back-drop. Det fanns några bilder och jag lyckades hitta min egen ruta monterad precis i hundens öra på en av dem. När människor skapar och gör något tillsammans uppstår en speciell kraft, en värdefull styrka att bära med sig. Konsthantverksutställningen på Liljevalchs i samband med hemslöjdens hundra-års jubileum, textilmuseets projekt...Jag längtar efter något sådant igen, ett kollektivt skapat projekt, där alla kan delta, utifrån sina förutsättningar.

På http://textilefashioncenter.se/evenemang/svenska/textilmuseet/vernissagebobhundsbackdrop.5.43b30c7714cf9b4514a44450.html kan man läsa mer om projeket. Även bilden kommer därifrån.

Ord på B: Bob Hund, band, billiga, back-drop, Borås, beige, brun, blå mfl 

3 kommentarer:

  1. Wau! Så kul, jag älskar sådana här projekt jag med! Vad roligt att hitta resultatet!

    Jag hjälper varje år Europas fattigaste barn att få julglädje.. om du är intresserad så kika in på Facebook: Operation Julens Barn

    SvaraRadera
  2. Häftigt att du hittade ditt bidrag på hundens öra! Tror jag också ser den :-).

    SvaraRadera
  3. Jag blir så full i skratt - vet inte varför - men mitt i all charm med gemensamt skapande - fastnar jag för "monterad precis i hundens öra" .... :D

    SvaraRadera