söndag 11 oktober 2015

Kontroll

I hemlighet fascineras jag av Bengt och Anita. När vi möts hälsar vi bara kort på varandra, grannar emellan. Ett stillsamt hej, följt av en kort nick. Skvallrar någon om dem, så lyssnar jag uppmärksamt. Bengt klipper gräset och skottar snö. Anita tycker om att baka äppelkakor. Receptet hittade hon i Hemmets Journal 1979. Varje år åker de till Kreta på semester. Samma resebolag, samma hotell och samma balkong. Ett år var de på Rhodos. Då trivdes de inte, fick jag höra. Jag vet inte om de strävar efter trygghet eller kontroll. Kanske är det så att rutinerna ger dem fullständig avkoppling. Stefan vägrar att åka tillbaks till de semesterorter vi tidigare besökt. Han säger att allting förändras och att vi bara skulle bli besvikna om vi återvände. Inget skulle vara som förr. De senaste åren har vi tillbringat i hans mammas sommarstuga.

4 kommentarer:

  1. Vill vi samma sak blir resorna så mycket trevligare. Bra skrivet. Texten väckte mycket tankar hos mig.

    SvaraRadera
  2. Där har en rädsla smugit sig in .... undrar varför Stefan blivit rädd?

    SvaraRadera
  3. Man vill både ha kakan och äta up den.. på sätt och vis vill jag gå i inrutade rutiner samtidigt som jag skulle vilja ha förändring hela tiden.. svårt det där.. bra skrivet!

    SvaraRadera