lördag 6 december 2014

Uppfatta

Kvällen är dimhöljd, nedkyld och frostig
Mörkret har rullat in och ligger kvar
Decemberkylan biter kinden bar
Saltet och sanden gör marken smutsig
Tåget kommer över bron från söder
Med fyrtio slitna, slutna, vagnar
Jag stannar till, lyssnar, skälver, saknar
Järnvägen gör så tiden går sönder
På ängen, den nedlagda lekplatsen
Ser jag en hare, den löper, vilar
Hur ser den världen när den ilar
Uppfattar den mig eller motsatsen
Jag ser harens mjuka päls, dess ögon
Tänker jag vill göra gott för någon


4 kommentarer:

  1. Stämningen i texten tilltalar mig. Ser den dunkla naturen framför mig och haren. Fint.

    SvaraRadera
  2. Underbar slutsats på den stämningen.

    SvaraRadera
  3. Wow jag älskar detta korta rakt på :) Varför inte stoppa in ett eller annat haiku så blir det en haibun?

    SvaraRadera