söndag 30 oktober 2016

Text inspirerad av bok

Meningen Jag lyfte upp några teckningar och höll dem mot ljuset, kommer från en bok som heter Brottsjöar av Claudie Gallay. Jag har inte läst den. Boken stod på hyllan med bibliotekariens rekommendationer. Den verkar läsvärd.

Jag lyfte upp några teckningar och höll dem mot ljuset vid fönstret. Det var dunkelt i rummet. Lampskärmen av tyg dämpade ljuset från den svaga glödlampan. Äppelträdets fallna löv täckte gräsmattan. I år hade ingen tagit vara på frukten. Den låg och ruttnade i gräset. På fönsterbrädan låg lite jord som blivit kvar efter en undanplockad krukväxt. Det var 100-tals teckningar, som förvarats i en blank pappkartong med prickigt mönster. Fåglar mest. Jag såg en sidensvans och en nötväcka och något som liknade en ekorre. Ett band mellan en mormor och ett barnbarn. Hade hon sparat något från mig? Jag tror knappt det. Till deras hemliga värld hade jag aldrig haft tillträde.

1 kommentar: