tisdag 17 juni 2014

Procent

Stig kallades Stisse och undervisade i matematik. Han hade rött skägg som var tämligen glest, manchesterkavaj och säckiga byxor.  Stisses uppenbarelse var fullständigt ute och omodern. Det var samtliga elever överens om. Trots att de valt särskild matematik redan i sjuan var det ingen av eleverna som vare sig kunde eller ville räkna. Särskild matte hade de valt för att kunna kunna gå tre-årig linje på gymnasiet och kunna bli något som vuxna. Stisse kämpade på. Toalettregeln för procent-räkning var en av hans käpphästar.
-Änd-ringen, finns på toaletten, sa han och hukade bakom katedern. För att räkna ut den procentuella förändringen tar man änd-ringen genom ursprunget.

(om någon undrar så räknar jag vanligtvis procent med hjälp av ekvationer, antagligen lärde jag mig det på gymnasiet)


2 kommentarer:

  1. Fniss: ) Stisse låter som min egen mattelärare på högstadiet. Jag får onekligen bilder i huvudet : )

    SvaraRadera
  2. Oj, vad lätt att tänka sig. Speciella personligheter som blir högstadielärare, sade min mamma, från sin upphöjöda position som gymnasielärare.

    SvaraRadera