tisdag 4 april 2017

Text inspirerad av bok

Inspirationsmening. Har du en nagelklippare? Meningen är hämtad från Världens vackraste man av Lena Ackerbo. Jag tror jag har fått tips om den via en av de här skrivövningarna, men jag har inte hunnit börja läsa den än.

När jag tog av mig skon såg jag en röd fläck på strumpan. Tånageln hade fläkt upp sig och börjat blöda. En flisa av nageln hängde lös. Jag linkade in på gästtoaletten och satte mig på toalettlocket och petade på skadan. En badrumsskåp med jalusiluckor och en spegel i mitten satt ovanför det ljusblå tvättstället. Runt toalettstolen låg en ljusblå frottématta. De storblommiga tapeterna var ljusblå, gästhanddukarna likaså. Hela badrummet doftade parfymerat tvättmedel. Kusinerna hade försvunnit iväg, utan mig och jag hade gått in ensam.

Jag rörde vid knoppen på badrumsskåpet. Mamma hade lärt mig att man inte fick rota i andra människors skåp. Det stora badrummet tillhörde mosters familj. Dit fick jag inte gå, utan jag fick bara använda gästtoaletten. Utan att nudda golvet med tårna gick jag ut i hallen.
-Hallå, ropade jag. Hallå.
När ingen svarade tittade jag först in i köket. Det stod tomt, så när som några smulor på vaxduken. Händerna darrade när jag tryckte ner handtaget till vardagsrumsdörren. Farbror satt i sin fåtölj och rökte pipa. Jag vände bort ansiktet för att inte kväljas av röklukten.
-Var är faster? stammade jag. Har du en nagelklippare?

4 kommentarer:

  1. Gästtoaletten verkar vara väldigt ljusblå :-). Undrar vad farbror svarade. Bra scen som jag ser framför mig.

    SvaraRadera
  2. Gillar dina detaljer i berättelsen. Som vanligt väldigt bra!

    SvaraRadera