lördag 10 december 2016

Stram

I brevlådan två identiska försändelser. De var adresserade till tonåringen.
-Du har fått två likadana brev från Adlibris, sa jag.
-Jag har bara beställt en sak.
-De kan ha gjort fel. Sådant händer. Öppna och se efter.

Kartongen innehöll en bok, Villfarelser, med en samling av svartvita fotografier kompletterade med ironiska citat. Den ena var till tonåringen den andra var till en Agneta i Vännäs.
-Kontakta Adlibris, sa jag. Det måste vara synd om Agneta som sitter i Vännäs och väntar på en bok som inte kommer. Adlibris bryr jag mig inte så mycket om. De har säkert råd att göra fel. Men Agneta däremot...

När jag gick ut med hunden tänkte jag på Agneta. Jag föreställde mig att hon satt vid ett köksbord av furu och väntade på ett paket som inte kommit. Hon ville så gärna se bilder liknande denna. En man i stram överrock, står framför att skyltfönster tillsammans med sin son någon gång på 1950-talet. Gossen säger: Far var är vi? Fadern svarar: I julhelvetet.

Min kvällspromenad influerades av Villfarelser. Ute spanade jag både efter julhelvetet och Vita Hems-häxan som "Är ni inte snälla barn, så kommer Vita Hems-häxan och skriver Carpe Diem överallt i era rum". Jag såg ingen av dem. Det enda jag såg var en man med skägg som spelade fiol. Han stod i sitt vardagsrum framför en gammal skolplanch som föreställde det heliga landet. När vi kom in pratade vi om penntroll.

4 kommentarer:

  1. Å så mycket roligt fantasifullt den här texten innehöll...

    SvaraRadera
  2. ja åh härligt hur det går från det ena till det andra och fantasin ja. Jag gillar den komisk bittra tonen som dyker upp mot slutet som jag tolkar det, bra läsning mer sånt.

    SvaraRadera
  3. Kunde inte låta bli att skratta när jag kom till "I julhelvetet" ha ha
    Gillar det surrealistiska som en hoppande kreativ hjärna

    SvaraRadera