lördag 23 maj 2015

Text till bild

I moster Ingrids sällskap förvandlades alltid mamma till en marionett. Det var någon annan som drog i trådarna. Långsamt slöt hon sig och blev tystare, mer genomskinlig och anpassningsbar. Med moster Ingrid var det alltid något. Åderbråck. En ny charterresa. Gunillas diabetes. Något som Bengt-Åke ställt till med. Var Sven-Erik likadan? Det är väl vad man kan förvänta sig. Karlar. Kakrecept från Året Runt. Fläskfilé med lingonsylt i gräddsåsen. Det receptet hade hon minsann fått av en väninna. Holländska tomater är bättre än svenska. De försöker lura oss hela tiden. Spanjorerna är värst. Man måste vara på sig hela tiden när man är där nere.

Mig nöp hon i midjan för att jag inte skulle lägga på mig och kontrollerade att håret inte fått några kluvna toppar. Var det uppsatt borde jag bära det utsläppt och bar jag det utsläppt borde jag sätta upp det. Ena stunden var håret en garanti för att jag kanske skulle kunna bli förlovad, trots mina sneda framtänder, sedan skulle håret bli min olycka. Titta bara på hur det gått för Katarina...

Länge trodde jag att Bengt-Åke teg och betalade charterresorna, nöjd med att få polera sin nya Volvo. Det var när jag hittade Bengt-Åke tillsammans med mamma, som jag blev vuxen och insett att jag haft fel under min uppväxt. 

2 kommentarer: