lördag 19 augusti 2017

Honom

Jonathan är på besök. Jag är inte helt bekväm med att ha honom i lägenheten. Vi är kusiner och han är året äldre än jag. Egentligen är åldersskillnaden större, han är född tidigt på året och jag i november. Novemberskorpion. Han har börjat träna på gym och pratar om triathon. Den vita T-shirten stramar runt den solbrända överarmen. Kladdkakan jag bakat står på soffbordet. Han tackar nej och jag tar en liten bit för syns skull.
-Du har fått farmors tavlor, säger han. Jag känner igen dem.
-Inte alla. Du var inte med när vi tog hand om hemmet.
-Jag var i Australien då.

Jag har hängt tavlorna vid valvet som leder in till vardagsrummet. Det är två tavlor. En blek kvinna böjer nacken bakåt och blottar sin hals på den ena. Den andra tavlan är liten och långsmal. Motivet är ett stilleben med päron och plommon. Frukten är sexkantig till formen och står på en smal hylla mot svart bakgrund. Färgen har lagts på med kniv. Det är farmor som målat dem.
-Pappa sa alltid att den där med ansiktet ser ut som ett vattenlik. Du vet någon som legat för länge innan den hittas.

1 kommentar: