fredag 8 juli 2016

Text inspirerad av bok

Inspirationsmeningen: De har gått och lämnat mig ensam vid matbordet,
är hämtad från Lydia Davis - Jag har det rätt bekvämt, men skulle kunna ha det lite bekvämare och andra noveller.

De har gått och lämnat mig ensam vid matbordet. Jag sitter kvar med händerna vilande på bordsskivan. På duken ligger smulor av potatisgratäng och fläskfilé. På Wilmers plats står en halväten pannacotta. Den var äcklig, sa han. Konsistensen är vidrig. Mikael sa att jag inte behövde göra den efterrätten någon mer gång. Vad är det för fel på äppelkaka?  Jag sa ingenting om hans tilltagande fetma. Hallonen hade saftat sig och lämnat kvar en röd bottenskyla i  min dessertskål. Jag tycker om pannacotta.

Nu sitter Wilmer och Elias och fingrar på sina telefoner. De verkar inte ens hata varandra längre. Mikael halvligger i soffan. Vi har köpt en sådan där soffa med divan, för att att han ska kunna sträcka ut sig när han tittar på sporten. Jag släcker stearinljusen med fingrarna. Det fräser från veken, när lågan slocknar. Jag tänker på hur modig jag kände mig när jag var barn och lärde mig släcka ljus så. Sen tänker jag på när jag och Carina drog loss hårstrån från huvudet och brände dem. Bränt hår luktade det och vi var bakis sedan festen kvällen innan. Jag vill minnas att festen var misslyckad. Martins familj hade swimmingpool inomhus och jag tror jag hatade honom. Det där med att bränna hår kändes destruktivt. Nu ska jag diska. Ingen kommer att lyssna om jag ber om hjälp.

1 kommentar:

  1. Gillar hur cirkeln sluts genom de två sista meningarna.

    SvaraRadera