söndag 3 juli 2016

Misstänkt

Mamma sa alltid att Maggan hade misstänkt många virkade flaskpudlar. När Maggan dog såldes bohaget på auktion. Det var en sådan där sommarauktion där sommargäster och bofasta trängdes och bjöd över varandra. Enligt min sambo Martin, så betalades överpriser för det mesta. Han nöjde sig med att köpa korv. Jag ropade in en sådan där fyndlåda med allsköns bråte. I lådan låg flera flaskpudlar.

Det mesta från lådan stuvades undan. Så också flaskpudlarna. En fredagskväll i oktober kom vi att börja prata om flaskpudlar. Martin hade hört samma sak som mig. Maggan hade misstänkt många flaskpudlar. Vi pratade om vad man drack på 1970-talet. Apelsinsaft från Bob i dunkar mindes vi båda och urdiskade sirapsflaskor fyllda med saft. Fanns det saft på glasflaska att köpa i affären? Vi var osäkra.

Jag vet inte vem av som föreslog att vi skulle undersöka en av de där flaskpudlarna närmare, men vi gick ner i källaren och letade fram en brun storpudel. Martin tog en sax och jag rös när han började flå djuret. Det var som vi börjat misstänka. Pudeln var virkad kring en flaska med billigt dessertvin.



2 kommentarer: