söndag 29 maj 2016

Inbilla

I regnskydd utanför antikaffären stod en äldre man. Han viftade ilsket med sitt paraply. Vattendropparna stänkte. Mannen stoppade mig.
-Hur kan de ta 17000 för de där stolarna, sa han. Inbillar de sig att någon är villig att betala det.
Jag ryckte på axlarna.
-Stolarna är från 1700-talet, sa jag. Det är därför de är så dyra. Rokoko. Fast de är nymålade i vitt och omklädda med något Joseph Frank-tyg, som är jättedyrt.
-Det är skandal och lurendrejeri i vilket fall som helst. 17000 för några gamla stolar som inte ens håller att sitta i.

Jag gick vidare. Mannen fortsatte skaka sitt paraply. I min ryggsäck låg några bitar lax, bara för att det var extrapris, och en glasburk med rom Det ösregnade och jag var barhuvad.

2 kommentarer:

  1. Ja, nog är det lurendrejeri om man förstör fina rokokostolar med att måla dem vita.

    SvaraRadera