lördag 16 december 2017

Taxichaufför + kändes

Taxichauffören var i medelåldern. Han körde sjukresor åt landstinget. Jag skymtade honom som en skugga i bilen. Taxametern tickade. Ett blekgrönt sken lyste upp instrumentpanelen. Under dagen när jag vistats inne på sjukhuset, omsluten av rum efter rum i betongkroppen hade det snöat. Billyktorna lyste upp skogen längs riksvägen. Granarna tyngdes av nysnön. Jag konstaterade att vägen var bar och att han körde fort. Allt jag sa var min adress och att det var lättast att köra av vid södra infarten. Det hela kändes overkligt. Jag hade en bismak av hunger och värktabletter i munnen.

3 kommentarer:

  1. Dramatisk text som får mig att känna mig ledsen å jagets vägnar. Bra!

    SvaraRadera
  2. Fin upptakt till en längre berättelse.

    SvaraRadera
  3. Hoppas det gick bra trots allt - Bra!

    SvaraRadera