torsdag 20 februari 2014

Tröja

-Hur är det med Lillan?
-Vi bakade en sockerkaka på förmiddagen och sedan har hon sovit middag.
-Vad har du själv gjort?
-Jag har tittat på TV-sändningen från riksdagens utrikespolitiska debatt.
-Vad sa du att du gjorde sa du?
-Jag tittade på en riksdagsdebatt på TV.
-Men varför?
-Det var faktiskt riktigt intressant. Lillan hade somnat på fjärrkontrollen och jag ville inte riskera att väcka henne, så jag blev sittande. Folk brukar säga att politiker saknar verklighetsförankring och efter att ha sett den här debatten så tror jag det är sant. Sveriges Riksdag. 349 ledamöter. Gräddan av Sveriges politiska elit, nominerade och utsedda av sina partikamrater för sina meriters skull. Några slags kvalifikationer måste de väl ha?
-Jo, det förstås.

-Jag kände mig fullständigt alienerad där framför TV:n. Ledamot efter ledamot gick upp i talarstolen. De flesta läste innantill. En verkade till och med ha hämtat sina faktauppgifter ur en turistbroschyr. Olika politiker höll på olika länder. De hänvisade till olika konferenser de varit på, sammankomster som ingen förutom de själva hört talas om. Likar möter likar på en semesterort i Mexiko. Stater nämndes vid namn. De kunde lika gärna pratat om brännboll eller vichyvatten. Det är människor som bor där. Människor av kött och blod som hukar under förtryck och fattigdom. Angiveri. Alla känner någon som dödats. Unga män får magen uppsprättad. Kvinnor riskerar att våldtas. Fångläger. Tortyr. Sveriges riksdag vänder sig artigt till fru talman och talar om kärnvapen. Bryr vi oss ens om det avlägsna hotet när vår sociala trygghet undermineras, vården försämras och skolundervisningen näst intill upphört att fungera? Artighetsfraser. Inbördes beundran. Kan de ens föreställa sig vad vanliga människor känner. Du hittar bättre retoriker och klipskare analytiker på vilken gymnasieskola som helst. Vad är det som gör att just dessa personer får sitta i riksdagen?

-Det är underkylt regn ute. Vill du fortfarande gå ut?
-En socialdemokrat och en moderat flirtade med varandra från talarstolen. De skulle ses på riksdagens veteranklubb. Ingen av dem var lastgammal. Jag föreställer mig att de petats från sina respektive riksdagslistor.
-Har du verkligen tillbringat hela eftermiddagen med det där?
-Nja, jag stickade faktiskt på en tröja till Lillan. Rosa merino med en bård av vita hjärtan nedtill.




5 kommentarer:

  1. Idyllen och verkligheten. Fint.

    SvaraRadera
  2. Jag tittar själv närmast maniskt på debatter av den här typen och tycker att det är en utmärkt gestaltning. Den där avsmaken man kan känna över artigheten, över det aningslösa, att det saknar kött och blod. Och som Charlotte säjer, idyll och verklighet. Bra.

    SvaraRadera
  3. Än sen då? Brännboll, vichyvatten, utrikespolitik - spelar roll? ;-)

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet och roligt :) jag såg också debatten men helt frivilligt. Gillar politiska debatter - kollar beteenden och hur de framställer sig :)

    SvaraRadera
  5. Lillan somnat på fjärrkontrollen. Vilken tur!!

    SvaraRadera