fredag 14 februari 2014

Titta

-Vad har du där?
-En legobroschyr från mitten av 70-talet.
-Någon ny samlarvurm?
-Nej, ett inlägg i genusdebatten. Mina kollegor säger att lego blivit så könssegregerade. På 1970-talet lekte alla barn med samma slags legobitar. Nu finns det pojk- och flicklego. Titta i broschyren ska du få se. Pojke leker med kugghjul. Flicka tittar på pojke som leker med kugghjul. Sen får flickan något slags dockskåpslego med kök och vardagsrum.
-Vardagsrumsinteriören?
-Vad är det med den?
-Pappa Lego sitter i fåtöljen och ska blanda en whiskeygrogg. Det står två selterglas och en karaff på soffbordet.
-Jisses. Kommer du ihåg de där små guldpokalerna?
-Från det danska körsbärsvinet? De som satt fast i en korkmedaljong på flaskan. Man både ville och inte ville ha dem.
-Vissa barn fick fler guldpokaler än andra.

5 kommentarer:

  1. Könssegregerat lego är bland det dummaste som har uppfunnits. Tacka vet jag plusplus.

    SvaraRadera
  2. Annars ville man tro att det var bättre nu men det är det tydligen inte.

    SvaraRadera
  3. Hoppas alla barn får leka med va de vill :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker faktiskt det blivit mycket mer fokuserat på könsrollsdelat inom mycket nu för tiden. Annars tycker jag som Story. Själv lekte jag med mekano och med pojkarna :)

    SvaraRadera
  5. Svar på din fråga: bilden är från i fjol men vi har både snödroppar och krokus på tomten redan .

    SvaraRadera