tisdag 18 februari 2014

Text till bild

Lynn Andrews anställde mig som sin assistent och dubbelgångare på stående fot. Jag hade nyss lämnat Herrljunga för Hollywood och sökte jobb. Lynn sökte sig själv och fann mig på trottoaren utanför Tods på Rodeo Drive. Vi insåg snabbt att vi var som gjorda för varann.

Mina sysslor i egenskap av Lynn är minst sagt omväxlande. Jag får hålla efter tjänstefolket, kökspersonalen, trädgårdsmästaren och den pårökte mexikanen (1) som brukar vaxa Lynns bilar en gång i veckan. Ibland sköter jag hennes bokföring. Då känner jag mig riktigt kreativ. Vid ett tillfälle fick jag ta mig an en av hennes avlagda älskare, S Take. Taxen Tom Bombadill ingår också i mina åtaganden. Med tiden har det hala djuret blivit märkligt fäst vid mig. Jag vet inte om det beror på ärren på mina hälsenor, som jag fick när jag var fem år och lekte rävgryt med pappas jakttax Stropp, eller om det beror på att jag helt enkelt har god hand med bortskämda jyckar.

Att träffa Lynns svärföräldrar med jämna mellanrum är också sådant som jag får göra, speciellt när Lynns make D Emon,  är borta på filmjobb. När man ser svärfaderns turkosa tangabadbyxor är det lätt att förstå varför just jag får träffa dem. Efter Lynns succé med nyinspelningen av filmen Bus Stop är hon högvilt för paparazzi-fotograferna. När jag såg teleobjektiven blänka till i buskarna beslutade jag mig för att ägna Tom Bombadill lite extra omsorg och bada honom.

Mamma sa att jag aldrig skulle lyckas i Hollywood. Jag undrar om hon förstår att det mig hon ser när hon läser om Lynn Andrews i Hänt Extra, på salong Harriets Härliga Hår i Herrljunga.

(1) källa: de maximalt 5 minuter jag sett av Svenska Hollywoodfruar

6 kommentarer: