tisdag 27 januari 2015

Resa bort

Vi har ansvar för våra liv, våra kroppar och vårt förhållningssätt gentemot andra människor. Våra tankar och våra handlingar är vårt eget ansvar. Martin ligger på sidan med knäna uppdragna. Jag ligger bakom honom med näsan mot hans nacke och andas in den enda doft som jag vill ska vara min för evigt. Min handflata följer rytmen i hans andetag. Magen är mjuk. Våra hudceller förenar sig med varandra. Han har sagt:
-Reser du bort, kommer allt bli förändrat. Du kommer att möta andra människor och komma hem som en annan fylld av intryck som vi inte kan dela. Saknaden kommer att förtära mig, inifrån och ut, utifrån och in. Har du någon aning om vad som menas med kärlek, Martina?  Till och med våra namn hör samman.
Resan är min dröm, 4 månader i Asien och Australien. Att få se världen...Månljuset och det som gör mina ögon tunga och tårfyllda håller mig vaken den kanske sista natt vi får tillsammans.

4 kommentarer:

  1. Texten andas underkastelse. En bra inledning som får mig att bli nyfiken på fortsättningen. När Martina kommer hem kanske Martin har förändrats i Martinas ögon eller är det Martinas ögon som har förändrats.

    SvaraRadera
  2. Varför skulle de inte kunna dela sina respektive upplevelser? Förenas och utvecklas som individer. Martin är egocentrisk här, tycker jag. Han borde läsa de två första meningarna noggrant, flera gånger :-).

    SvaraRadera
  3. ungdomsförälskelse och tårar tolkar jag ..fin

    SvaraRadera
  4. Tycker mycket om den enda doften, närheten, längtan bort och kvar..

    SvaraRadera