fredag 16 januari 2015

Rättvisa

När konkursen är ett faktum skjuter sig fadern.
Modern blir galen av chocken.
Miranda resignerar och ser en framtid som guvernant.
Grace rymmer med sin älskade Henry.
Han har brutit sin förlovning för hennes skull.
De gifter sig i hemlighet i London.
På återresan till New York förliser atlantångaren.
Grace hamnar i livbåten.
Den driver dygn efter dygn över ett öde hav.

Livbåten av Charlotte Rogan är en bok som får mig att tänka och reflektera. Hur skulle jag reagera i en så utsatt situation? Dö eller överleva? Är jag människa att döma dem som överlevde? Avgör slumpen eller något annat? Jag tänker på rättvisa när jag läser boken, ett ord för något eftersträvansvärt, som mest av allt existerar som en definition eller en kompromiss. Grace är en komplicerad person och ingen lättillgänglig romanhjältinna. Hon är tvetydig, passionerat kärleksfull, men samtidigt självisk. Jag får en känsla av att hon har lättare att umgås med män än med kvinnor. Kanske är hon min inneboende demon, mitt mörkerjag, kanske inte. I livbåten skulle jag kanske varit någon av de andra kvinnorna. Boken tvingar mig att tänka. Trots att Grace är huvudperson, kan jag inte sluta att grubbla över Mirandas öde.

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken bra idé att knyta inspirationsordet till tankar kring en bok. Det skulle jag också vilja göra. Livbåten verkar vara en händelserik bok med mycket känslor.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera