onsdag 14 januari 2015

Rak

Jag kan inte släppa dansgolvet med blicken. Det är glest mellan paren på parketten. Johan och Marianne dansar tätt intill varandra trots att det är en snabb låt. Johans händer har letat sig under Mariannes blus och hennes rödlackerade naglar omfamnar Johans rumpa och knådar den som om den vore en vetedeg. Marianne flämtandas med öppen mun. Hennes ögon är halvslutna. Johans tunga vispar runt i hennes öra. Jag föreställer mig att tungan är köttig och blöt och den börjat smaka som Mariannes parfym.

Plötsligt känner jag mig yr och illamående. Marianne? Med Johan? Hur kan hon? Jag lutar ryggen mot en av de raka tegelpelarna som håller upp taket i foajén och föreställer mig hur det ser ut inne på toaletterna. I varje bås finns en vägghängd rostfri toalettstol. På golvet ligger fullt med uppblött papper och använda pappershanddukar. Skulle jag lägga mig ner skulle jag se en lång rad fötter i mer eller mindre tjusiga skor. Toaletterna på Pigalle erbjuder inte mycket avskildhet. På väggarna och metallcylindrarna som innehåller extra toarullar står det könsord klottrade med svart tusch. Vem går omkring med en svart tuschpenna i väskan? Autografjägare? Folk som har ett oavvisligt behov om att berätta för andra om sina nedre regioner?

Flickorna i garderoben sitter stilla bakom disken. Ytterplaggen hänger i rader bakom dem.Garderobsavgiften går till ridklubben. Den ska köpa en ny ponny för pengarna.  Vid entrén står två bastanta vakter från Securitas. Olle och Kalle står utanför. Jag ser dem genom den rökfärgade glasrutan. Kalle hötter med näven och Olle står bredbent med en hand på varje höft. De verkar som de skriker åt varandra.

-Vilken tillställning, säger Sonja och tar mig vid armen. Nu tycker jag vi går hem. Vi bor ju åt samma håll och jag tycker inte om att gå ensam. Marianne kan gott få hållas med Johan. Det kan vara skönt med lite frisk luft och komma ifrån de där två, tycker du inte.
Jag protesterar lamt när Sonja leder fram mig till garderobsdisken. En flicka med hästsvans ger mig min kappa. Jag lägger ner mina pumps i väskan och tar på mig ytterskorna.

Den fuktiga kvällsluften får mig att huttra. Olle har fallit omkull och får hjälp av securitasvakten att resa sig upp.
-Det trodde jag inte om Marianne, säger Sonja.
-Jag trodde hon var färdig med karlar för gott, säger jag.
-Och Johan dessutom. Det vet man ju vad han går för.
-Jag har alltid hört att det skulle gå hett till på PRO-danserna. Men att det skulle gå så hett till hade jag ingen aning om.


4 kommentarer:

  1. Känner igen stället. Inget vidare. Fast när jag läser vidare och ser att det var PRO. Oj!! Rolig läsning. Njuter.

    SvaraRadera
  2. Jag skrattar när jag kommer till PRO på slutet - beter sig pensionärerna som galna ungdomar ;) ? Kul läsning!

    SvaraRadera
  3. Roligt slut, galet oväntat! Kul!

    SvaraRadera