lördag 17 januari 2015

Marshmallowskräm

Virgina MacGregor - Vad Milo såg

Hon hade köpt marsmallowskrämen som något extra gott, kanske som en kompensation.

Mika satt vid köksbordet och bläddrade i ett nummer av Nöjesguiden som hon släpat hem.
-Anton har fotat, sa hon och sköt fram tidningen över bordet.
-Vad då för något? Berusade blondiner? Hela tidningen är väl av bilder full av berusade blondiner som festar loss på Heaven?
-Nu ska du inte vara sådan. Det finns några bilder på killar också. Titta. Här är en med uppknäppt skjorta som klättrat upp på bardisken på Bar Babar.
-Vad är det som står på diskbänken? Något du bakat? Någon slags marsmallowskräm?
-Rocky Road Fudge. Det blev inte av att jag gjorde det innan jul. Rocky Road är det godaste som finns.
-Jag trodde vi skulle ha en myskväll?

Mika lade huvudet med sned. Hästsvansen guppade i nacken. Den nyklippta luggen såg ut som den vattenkammats på plats. Hon borrade ner hakan i polokragen. De gröna ögonen glittrade. Jag föreställde mig hur jag gick fram till henne och stoppade in händerna under tröjan och andades in hennes doft och att tröjan doftade henne långt efter det att hon tagit av sig den.

-Gillar du inte marsmallows?
-Hur länge hade du tänkt att den där kakan skulle räcka? Är det jordnötter i också?
-Det är väl bara att ta en liten bit. Så är man mätt sen.

Ibland känns det som om min hjärna är en hund. Inte en lydnadstränad schäfer som uppmärksamt lyssnar på sin ägare eller en slädhund som fokuserat rusar fram över vidderna, utan mer som en gläfsig chihuahua med paljetthalsband eller en mops, som är luden och slapp som en vetedeg i kroppen. Jag kommer att vilja äta den kakan tills den tar slut. Andra säger att det bara handlar om karaktär och kanske är det så enkelt, men när det ställs fram sött så blir min hjärna som förbytt och vill bara att jag ska äta. Det finns folk som knarkar och super. Jag har fastnat på det där. Godis och kakor, som en annan liten unge. Mika vet det. Ändå köper hon hem.
-Vi skulle ju äta nyttigare, säger jag.
-Nyttigt har vi ju ätit hela veckan.

4 kommentarer:

  1. Jättefin text. Undrar om den går i samma stil som boken?

    SvaraRadera
  2. Och jag som inte vet vad Marshmallowskräm är. Kul text i vilket fall.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren om boken. Den finns nu på min läslista. Har precis börjat med Påven Johanna. Verkar vara en äventyrsbok á la Da Vincikoden mer än en välskriven bok, om du förstår.

    SvaraRadera