lördag 22 mars 2014

Text till bild

Kära Britta!

Jag skriver till dig. Det var längesedan. Kanske hade det bara varit enklare att skicka ett mail eller rent av ringa dig, men vissa tankar kräver ord och långsamhet, fodrade kuvert och papper från Lessebo handpappersbruk.

Det är den årstiden nu. Trots att ljuset kommer tillbaks tyngs jag av något obestämt. Det känns som jag ser världen genom en hinna av ättika. Vintern har varit kort i år. Jag slipper pinas av snösmältningsgrus, hårda drivor som aldrig vill ge med sig och en kvardröjande ilskhet i luften. Krokus, snödroppar och vintergäck finns bara där. November är lättare. Den mörkret kommer finns också tid för stillhet, mjuka plädar och tända ljus.

Häromdagen sorterade jag bilder i album. Jag hittade en bild av utladan i Gränsvik. Det är du som tagit den. Kanske är den en av dina bästa. Ljuset får mig att rysa. Det var senare då än nu. Vitsippetid. En vandringsdag. En av våra dagar tillsammans.

Carl-Henric har köpt en ny oljerock. Vi åkte till Martells. På vägen hem låg fylldes bilen av doften att fett från rocken. När han bär den sätter sig lukten i hans nacke och  handleder. När vi köpt rocken stannade vi på Galleri T. Jag bad om det. T visade Bob Dylan. Litografierna. Blank Drawn Series. Carl-Henric lät mig titta ifred. Han tog en kopp kaffe på ett närbeläget café. Det är så en av samtidens skarpaste hjärnor ser sin värld i bilder. Järnräcken. Cyklar. Barer. Byggnader. Kvinnor. Artontusen kostar en handsignerad litografi. Jag iaktog länge hans namnteckning. Bokstaven Y var mycket rak.

Det var inte för Dylans skull jag besökte T. Parallellt visades en utställning av en ung konstnär, nyligen utexaminerad från Konstfack. Det var den jag ville se, det jag vill dela med dig. Återuppväckandet. Nylén. Tidningsurklipp infogade i olja. Han målade mig, Nylén. En ung man tog sig an hans verk. Jag såg mig själv där i det gamla av Nylén. Förändrad. Vidrörd av en främlings hand. Kanske kommer jag att skriva till konstnären och berätta om Nylén. Kanske inte. Först av allt vill jag berätta för dig.

Din Åsa

2 kommentarer: