torsdag 13 mars 2014

Mål

Ända sen det där flygplanet försvann, spårlöst över land eller över hav, så har jag drömt om det på nätterna. Tillsammans med främlingar, vars språk jag inte förstår, trängs jag i en sluss för att kunna borda det. Slussens veckade väggar påminner om tarmludd. Det ligger gummimattor på golvet. Den räfflade metallen under mattorna ekar mot tomheten under slussen. Sedan exploderar planet. Vatten. Luft. Eld. Metall. Explosion. Implosion. I drömmen blir jag både till gud och den utplånade människan. Drömmen är enorm och mycket liten. Planet ryms i min bröstkorg. Det tar mitt hjärtas plats.

Om nätterna upprepas drömmen. Om dagarna finns den i mina tankar. Den kilar sig in mellan målen för dagen. Äta. Duscha. Gå ut innan det hinner bli mörkt. Min tillvaro är förändrad nu. Mina mål är annorlunda. Mina tidigare mål kunde jag dela med andra. Springa Boston Marathon. Vandra längs italienska Rivieran. Söka upp ett fyrtorn och i den avsides belägna tystnaden skriva en bok. Skaffa en lägenhet som rymmer en walk in closet. Utveckla min kompetens inom ledarskap. Söka jobb inom någon av de tunga  lobbyorganisationerna. Att få jobba gentemot politiker för att förändra samhället. De mål jag har idag, kan jag inte dela med någon. Målet är att komma upp ur sängen.

4 kommentarer: