onsdag 19 mars 2014

Fråga

-Får jag fråga vad du skrattar åt?
-Facebook.
-Vad är det som är så lustigt med facebok? Har du läst någon sådan där fräckis igen?
-Mm, fast den vågar jag inte berätta. Det var en annan sak. Jag har en kompis som heter Ola. Vi har aldrig träffats, bara lärt känna varandra via ett internetforum som behandlar språkfrågor. Han är lika road av särskrivningar som vad jag är. Super snyggt bord? Häst skjuts, varje söndag kl 13-15. Ola är homosexuell, inte för att det har någon betydelse. Jag satt där och glodde på mitt flöde. Bilder och påståenden avlöste varandra. Någon hade delat kvällstidningens löpsedel. Försvunna flygplanet såg de över paradisön. Sedan såg jag att Ola hade gjort ett inlägg. Han hade byggt en hylla där han samlade alla sina 150 nagellacksflaskor i olika nyanser. Ola känns mer som en stadig gentleman road av tweed och piprökning, om du frågar mig. Jag tänkte slänga iväg en käck kommentar, innan jag besinnade mig och tittade noggrannare på inlägget. Det var inte Ola som skrivit det. Det var en kvinna som hette Pamela Andersson som gjort ett inlägg i en hobbygrupp. De hade samma profilbild bara. En galen groda. Så lustigt kan det bli.
-Varför är du medlem i en massa udda facebookgrupper?
-Jag vet inte. Rätt vad det är så är jag medlem i en ny grupp, facebook lägger till mig utan min vetskap. Kaninavel. Betonggjutning som hobby. Vi som älskar popcorn. Du vet att du är från Hälleforsnäs om du...Det är bara det att jag aldrig varit i Hälleforsnäs, tycker att betonggjutning inte är någon speciell tillfredsställande hobby och inte äter popcorn.

2 kommentarer: