torsdag 19 november 2015

Fascinerat

Asfaltklumpen låg ovanpå elskåpet utanför tegelvillan vid södra infarten. Jag stannade till och tvekade. I vart och ett av burspråkets fönster stod en antik tallrik lutad i en ställning av trä. I det mittersta fönstret flankerade två skära cyklamen i åttakantiga krukor ett större fat. Asfaltklumpen fascinerade mig. Kasta. Springa. Däcken på en vinröd Honda pressade vattnet i rännstenen åt sidan. Jag drog ett djupt andetag. Längre in i rummet skymtade grått uppsatt hår och en kraftig nacke. En kvinna satt vid matsalsmöblemanget böjd över ett korsord. Vid busshållplatsen längre ner på gatan stod en tjej i 20-års åldern med trasiga jeans. Hon virade det blonda håret fingertoppen. Nästa dag regnade det. Persiennerna i burspråket var neddragna. Asfaltklumpen låg kvar. En tankbil på väg till Preem passerade.

5 kommentarer:

  1. En klurig papegojtext med utstuderade detaljer tänker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag fascineras av din förmåga att fånga stunden. Bra!

    SvaraRadera
  3. Fascinerande. Särskilt förtjust i första meningen.

    SvaraRadera
  4. Nästa dag regnade det. Det är sådant jag älskar.

    SvaraRadera