måndag 22 september 2014

Medge

Julia

Flerdagarspuff. Läs om ni vill. Peta gärna i språk och gestaltning. Jag läser era puffar oavsett vilket. Julia är på en musikfestival. Charlie spelar. Han är full.

-Jag har skrivit nya låtar, säger han och tänder en cigarett.
Händerna darrar när han drar ett halsbloss.
-Det bli en skiva. En jävla platta ska det bli.
Beslutsamt kniper han fast cigaretten i mungipan och låter den hänga snett ner mot nyckelbenet, en posé som han säkert övat in redan i tonåren.
-Solglaschögon har jag. Två par. Det är så tufft med solglaschögon. I fickan här. Kolla. Jag har solglaschögon. Solglaschögon. Cigaretter. Man måste ha låtar också när man ska spela. Jag har dom på papper här.

Julia skakar på huvudet. När han tar av pilotglasögonen ser hon hur gråsvullen han är i ansiktet. Ögonen påminner om två döda fiskar som ligger bukarna upp i förgiftat vatten. Med långsamma, koncentrerade rörelser byter han solglasögon. De  han haft i bröstfickan är av annan modell, lite kantigare i formen, med svarta plastbågar. Han har säkert slipade glas i det ena paret. Pappren med hans texter ligger bredvid sångmicken. Ibland skriver han ut dem i sista minuten från någon sida på internet med sångtexter, ibland skriver han ner dem för hand, med stora, yviga bokstäver där handstilen är så oregelbunden att det verkar som pennan hållits i fel hand. Vissa spelningar knölar han ihop texterna och kastar dem på publiken. Han placerar pappersbunten på notstället. Rörelserna är så inövade att de känns trygga och säkra.

-Den här låten handlar om svek. Först skrev jag om någon jävel som svikit mig, men sen när jag fortsatte skriva, så insåg jag att den kanske handlade om mig. Att det är jag som sviker, jag medger det.
Hans röst förändras när han säger det sista. Raspigheten försvinner. Han blir mindre hes. I ordval och satsmelodi låter han som en imitation av Johannes (K är omdöpt till Johannes). Han pratar med någon annans ord och röst. En ny låt gör henne nyfiken. Hon försöker läsa ut något mellan raderna och tyda hans kroppsspråk, men hon får ingen känsla av att han antyder något, om sig själv, Johannes eller något annat. Han har en nyskriven låt om svek och fumlar berusat med cigaretter och solglasögon. När han sjunger sluddrar han. Hon uppfattar bara brottstycken av texten och rimmet "svek och lek". Att hon inte kan höra vad han sjunger beror inte på ljudanläggningen. PA:t har fungerat oklanderligt hela kvällen. Det ligger hos honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar