tisdag 9 augusti 2016

Högre

Högre makter har tagit över cruisingen till helgen*. På gaveln till hyreshuset vid frikyrkan hänger en banderoll.

  Välkommen till oss. 
Gospel. Elvis. Rock. Country
Hoppborg. Varmkorv. Fiskdamm
Motorbibel

Speciellt det sista lockar mig. Motorbibel. Jag föreställer mig att den innehåller praktiska råd a la Bosse Bildoktorn. Så justerar du din förgasare. Kyl din defekta tändspole. Knacka med hammaren på startmotorn. Ändras drevens läge fungerar den ett tag till. Res alltid i kläder du kan vränga. Man vet aldrig när vägrensmek blir aktuellt. Så håller du dina däcksidor vita. Behöver tändstiftet bytas? Jag kan väl aldrig  ha fel om den där motorbibeln?

*Cruisingen är ett slags arrangemang. Män med amerikanska bilar samlas. Först står de i en av stadens parker och tittar på varandras bilar. När skymningen faller kör de i procession genom stan. Processionen kan liknas vid en bilkö. Musik spelas. Öl dricks. Kvinnor, barn och hundar är också välkomna, under förutsättning att de gillar man som kör bil.

3 kommentarer:

  1. Du har säkert rätt!

    Om jag inte får sitta bakom ratten struntar jag i att komma :-).

    SvaraRadera
  2. Vilka motsatta kulturer ;) I Växjö startade vi från Oxtorget på den tiden det begav sig :)

    SvaraRadera