tisdag 10 juni 2014

Nära

Agneta drar upp blixtlåset i ryggen på Sagas klänning. Bit för bit sluter sig tyget kring den unga kvinnas kropp. Hon drar ut tyget över BH:ns spänne för att inte komma för nära. En svag doft av äpple svävar över de exotiska blommorna som fäst sig vid huden i nacken.
-Se så. Vänd dig om nu så får jag se. Är du nöjd med klänningen? Den är så speciell. Du på något sätt.
-Den är det. Min. Det är bara jag som kommer att gå så här.

Saga stryker handen över kjolen och gör en grimas. Det smaragdgröna sidentyget är täckt av broderade blommor i vitt, stora som tumnaglar. Tyget är så tungt att de sydda vecken håller ut det från höfterna. Hon sticker fram foten och sko i krokodilskinn från Asps i Kumla skymtar. Mormors pärlhalsband vilar i halsgropen. Kuvertväskan som matchar skorna ligger bredvid handskarna på matsalsbordet.
-150 spänn på Röda Korset, säger hon. För en balklänning. Dahlströms damskrädderi. Undrar hur gammal den är. Fodret är dit sytt för hand. Den är handfållad.
-Emil då?
-Han kommer att ha stormhatt och klockkedja. Fracken har han hittat på vinden. Jag bara varnar dig.
-Ni kommer att bli balens vackraste par.
-Om du bara visste vad andra lägger på sin bal. Hår. Foto. Fusksolbränna. Klänningar. Smycken. Bilar.
-Du hade fått mer om du velat.
-Emils farbror kör. Någon gammal gangsterbil.
-Ni kommer att göra succé. Jag längtar efter att få se er göra entré.
-Vi kommer att få rulla bilen framför oss. Hade ni bal?
-Någon slags studentbal på stadshotellet. Inte som nu. Inte alls lika påkostat.
-Var det fler som gick då när det var billigare och enklare?
-Nej, det var nästan bara de från de treåriga linjerna som gick. Skåla för konungen skulle vi göra. Har du hör så dumt? Och dansa vals. Jag satt bredvid Martin. Han spädde ut mitt rödvin med brännvin när han trodde ingen såg. Sen satt vi på muren vid parkeringsplatsen och...nej...Inga detaljer. Han berättade att han hade Anna Books autograf. Jag är glad för att du går på balen.
-Om jag inte gjort det?
-Då hade det inte spelat någon roll. Men jag tror ändå det är bra.

2 kommentarer: