lördag 8 juli 2017

Färd

Naturreservatet kallas Helvetes portar. Det ligger vid riksvägen och nås via en grind i viltstängslet. Bakom staketet står träden stilla, så som de gjort i hundratals år. Informationstavlan vid entrén är täckt av sprayfärg och omöjlig att läsa. Länsstyrelsen har röjt en stig och  markerat den med orangea ränder. Inne bland träden trasas tystnaden sönder av fordon som färdas på riksvägen mellan norr och söder. Efter femton rofyllda sekunder,då jag hinner se en gråbrun fjäril på en granstam, kommer en ny lastbil. Den körs om av en motorcykel. Naturupplevelsen blev inte vad jag väntat mig.

3 kommentarer:

  1. Precis så känns det, att tystnaden trasas sönder av bilar. Undrar varför reservatet kallas Helvetets portar?

    SvaraRadera
  2. Jag blir också nyfiken på namnet Helvetets portar. Undrar vad som kan ha gett det just det namnet? Och ja, motorljud är inte kul...

    SvaraRadera
  3. Känner verkligen igen mig, tystnad hittar man inte alltid där man tror att den ska finnas..

    SvaraRadera